torsdag 17 april 2008

Once

Jag såg filmen Once igår kväll. Vilken liten pärla! Jag hade inga jätteförväntningar, men den fångade mej snabbt. Man kan beskriva den som ett drama om musik, vänskap, kärlek, krossade drömmar o hopp. En del kallar den för musikal i o med att det är många hela låtar med i den, men du behöver inte va rädd för att de ska brista ut i sång o sjunga sina repliker istället för att säga dem. Det är mer att när de väl sjunger så reflekterar låtarna vad karaktärerna tänker på o pratar om. O så är det väl ofta när man skriver musik, att man skriver utgående från det man varit med om eller upplever för tillfället, så det är bara trovärdigt.
Jag rekommenderar den starkt till alla som gör musik, men även de som "bara" älskar musik. Den är skönt indie-aktig på det sättet att man inte vet vad som ska hända, karaktärerna är trovärdiga o dialogen känns inte krystad alls. Huvudpersonerna är även de som skrivit låtarna på riktigt, o de vann en Oscar för låten "Falling Slowly". Här är låten som jag fastnade mest för, "When you mind's made up", i en scen där de spelar in den i studio:

5 kommentarer:

Anonym sa...

Den är jätte fin. De första 75 sekunderna. Sen börjar han vråla, och slutar inte. Det blir bara högre, och högre och tillslut hör inte kunderna vad man säger och huvudvärken uppnår till 100%.
EnervEEEEEEEEEEEEEEEEEEEErandeeeeeeheeeeeheeeeeeeeEEEeeeEEEE!!!! (läs som han vrålar)
Tror säkert filmen är mycket sevärd. Men det här låten funkar inte på mig. Speciellt inte som bakgrundsmusik på Grand. När jag blir tokig, har tanterna redan dött av hjärtinfarkt...tack för ett i övrigt fint inlägg :)

Yavie sa...

Hahaha... stackars dej! Men jo jag förstår, om man bara hör låtarna, som ett allmänt surr i bakgrunden, o inte har sett filmen o kan associera till den... tja då kan det nog va lite störigt.

Ida sa...

Questo film è bellissimo!! Amo la musica, e la sua voce così bella. Voglio anche andare al'Irlanda e canto e suono la chitarra.
=)

Yavie sa...

Kollifink kollifink!

Jenny sa...

Jag håller med Ida :D
jag följer gärna med till Irland ;)