måndag 26 januari 2009

Frozen River

Det är inte så ofta jag ser en film o efteråt känner "wow, den här va riktigt bra!". Men häromdan såg jag Frozen River, o den fick mej att känna precis så. Jag hade höga förväntningar, men den gjorde mej inte det minsta besviken. Så nu vill jag tipsa dej om att se den!

Upplägget är ungefär så här: En tvåbarnsmor i norra Amerika hamnar i ekonomiska svårigheter. Hon träffar på en indiankvinna som erbjuder henne bli en del av smuggling över gränsen till Kanada. Julen närmar sej o hon riskerar att stå utan bostad om hon inte snabbt får ihop pengar. Motvilligt dras hon in i smugglingen med allt vad det innebär.

Det här är en historia som kunde ha berättats med häftiga kameraåkningar, pumpande musik o spektakulärt våld. Quentin Tarantino hajpar denna filmen, men om man tror att den ska ha den typ av distans till sin historia som hans filmer brukar ha blir man besviken. Det här är en grå historia, trovärdigt berättat med utmärkt foto. Melissa Leo som spelar huvudrollen är fantastisk, o hon har precis blivit välförtjänt Oscarsnominerad. Charlie McDermott i rollen som hennes äldste son är ett riktigt fynd. Resten av ensemblen håller hög klass. O bara för att filmen är realistisk betyder det inte att den saknar spänning. Jag satt som på nålar under flera tillfällen.
Så detta är en film jag verkligen rekommenderar. Se den nu, o håll sen tummarna för Melissa Leo den 22 februari.

Inga kommentarer: