torsdag 8 januari 2009

Svulstiga dramer o tvillingfilmer

Sitter på jobbet o ser ut över Götgatan. Det snöar. I huset mittemot några våningar upp jobbar en gammal klasskompis från gymnasiet. Vi gick i gymnasiet i Kristianstad. Lustigt att vi hamnade i husen mitt emot varandra i Stockholm tio år senare.

Jag såg Australia häromdan. Den va väl sådär. Lång (2.45), men jag tycker långa filmer kan va OK. Svulstig, men svulstigt kan också va OK. Den va vacker, lite spännande, behandlade intressanta ämnen som tex behandlingen av halvaborginbarn. Men karaktärerna var svartvita, handlingen klyshig. Jag hade nog väntat mej nåt annat av Baz Luhrmann. Kanske inte mer nyanser, men att han skulle ta ut svängarna mer. Det är bla det jag gillar med Moulin Rouge och Romeo+Julia. När han tonar ner det hela o försöker göra en mer "vanlig" film, då tappar han stinget. Jag hoppas han återgår till sin mer yviga stil till nästa film.

För några år sen ryktades det om att Baz Luhrmann var på gång med en film om Alexander den store, med Leonardo di Caprio i huvudrollen. Spännande tyckte jag, men sen gick tiden o man hörde inte så mycket mer. Sen dök Alexander upp på duken med Colin Farrell i huvudrollen, regisserad av Oliver Stone. En riktigt dålig film, som visar att ickekronologiskt berättande inte alls behöver göra en film bättre. Baz Luhrmann hade lagt ner sitt Alexander-projekt när han hörde talas om att Oliver Stone var på gång med ett eget. Han hade råkat ut för tvillingfilm-fenomenet, när två filmer på samma tema råkar dyka upp samtidigt. (Tänk Deep Impact o Armageddon, eller Ett småkryps liv o Antz.) DN har en artikel om fenomenet här. Va synd att det va Stones variant som blev film o inte Luhrmanns, tänkte jag så. Men nu sörjer jag inte lika mycket. Kanske han hade försökt samma grej som med Australia, o då var det ändå inte någon stor förlust. Vem vet. :)

Inga kommentarer: