torsdag 26 mars 2009

Envis trähäst fick sitt straff

Förra veckan tog jag hem en fil från nätet som inte var vad den utgav sej för o vara. Den såg till att en hel armé med trojaner, spyware o annat skräp översvämmade min stackars dator. Det gick plötsligt väldigt segt att använda datorn, CPU'n användes till 100%, det kom upp massa explorer-fönster med reklam för allt från IQ-test till porr, o mitt antivirus-program varnade för fulla muggar för olika hot datorn utsattes för. Operation rädda datorn inleddes. Jag o syster J som bor hos mej i vår slog våra kloka huvuden o goda datorkunskaper ihop. Körde virussök o registerrensningar, säkerhetskopierade oersättliga filer o letade på nätet efter tips från folk som råkat ut för samma sak. Det visade sej att vi fått hem något som heter "Exploit Rogue", en lurig variant som gömmer sej längst ner i datorns källare. Där ligger den o väntar tills man rensat bort allt skräp man kan hitta, sen tankar den hem all skit igen så fort man kopplar upp sej på nätet. Vi slet vårt hår, bönade o bad, försökte lura den till att ge sej till känna, men det verkade kört. Men så till sist igårkväll lyckades vi få död på den på nåt sätt. Lyckan va total. O nu tänkte jag berätta hur vi gjorde, så du som drabbas av samma grej också kan rädda din dator.


Särskilt Malwarebytes' Anti-Malware va en riktig hit, jag tror det va med hjälp av den vi till slut lyckades hitta själva modertrojanen. Det va på denna sidan jag hittade tips om det programmet, bra sida även när det gäller andra virus o liknande.
Hoppas ni slipper gå igenom samma pärs som jag gjorde, men om det händer kanske ni kan hitta hjälpen här!
(sökord: virtumond, tinybar, smitfraud, win.32.agent, rxtoolbar, altnet, exploit rogue)

1 kommentar:

Jenny sa...

Ja, det gjorde vi bra! :)