tisdag 10 mars 2009

G-big brother

Sen några år tillbaka använder jag googles webbaserade mailtjänst g-mail. Den ersatte hotmail som konto för mina privata mail, hotmailen har jag kvar för nyhetsbrev o liknande. Fördelarna med g-mail är många: stort förvaringsutrymme (just nu över 7000 MB), möjlighet att sätta etiketter på mail istället för att sortera dem i mappar, svar på mail samlas i konversationer som är lätta att följa, mm. Det man kan invända mot att använda g-mail är ju att det ägs av Google, ett företag som kritiserats både för att samla användarinformation på ett oetiskt sätt, o för att censurera sökresultat tex på sin kinesiska sökmotor. (Läs mer här.)

För en tid sen bytte jag bakgrund i min mail. Den nya bakgrunden har namnet träd, o visar ett litet träd längst ner på sidan. Inte så spännande, men visst, det va väl fint. Men det blev mer spännande häromdan när jag loggade in. Snön yrde utanför fönstret, o i mitt mailfönster snöade det också! En annan dag när det regnade ute så regnade det i min g-mail. Skitläskigt, tyckte jag. Men när jag tänker efter så har jag ju angett vilken tidszon jag bor i, de kan säkert se vilken stad jag bor i, o väderleksrapporten är ju lätt att få tag på. Så det är inte så mycket "storebror ser dej" i det här som det först kändes. Jag borde nog oroa mej mer för alla elektroniska spår jag lämnar efter mej på Facebook.

Inga kommentarer: