tisdag 6 maj 2008

Gröna fingrar

ringblommefrön, inte larverMin farfar va trädgårdsanläggare. Mamma har kryddträdgård o hon o pappa har odlat grönsaker så länge jag kan minnas. Själv brukade jag alltid ha ihjäl mina krukväxter när jag va lite yngre, men nuförtiden mår de ganska bra. För några år sen planterade jag blåklint i glassburkar på balkongen. Det blev jättefint när de kom upp, o de blommade länge. I år har jag gått steget längre. I nuläget har jag rödbetor, morötter o rädisor som gror i stora byttor på balkongen, o tomater o bönor som står på tillväxt i köksfönstret. Några krukor med blommor har jag också satt, o det kommer nog bli både sallad o dill o kanske nåt mer innan jag nöjer mej. O det händer grejer! Rödbetorna har bara varit i jorden ett par veckor men det har redan kommit upp massa små rödgröna blad. Morotsblasten sticker upp som små spröt. Tyvärr är jag rädd att jag sått dem för grunt, så de kanske inte kommer må så bra... det kanske går o plantera om dem när de vuxit till sej lite. Det ska bli intressant o se vad som tar sej. Nyplockade balkongsvarma tomater är ju fyrtio gånger godare än köpetomater... o rädisor.... gott gott.
O jag drömmer förstås fortfarande om att en dag hamna på landet (hippikollektiv?) o ha värsta trädgårdslanden o va halvsjälvförsörjande. Vi får väl se hur det går med det...

1 kommentar:

Anonym sa...

Balkongbonde där ;)