fredag 9 maj 2008

Sommarplågan men även sommarens fröjder

Idag ska jag va lite arg. O lite glad.
På sommaren är det varmt (ibland). Då har man mindre kläder på sej än under resten av året. Då syns det extra bra hur mycket former man har eller inte har. Just nu görs det massa reklam överallt för bikinisar o grejer. O jag blir arg arg arg när jag ser tex H&M:s reklam med skitsmala tjejer som står i konstiga ställningar för att se ut som att de har kurvor. O jag blir glad när jag ser Stadiums reklam där tjejerna faktiskt har mage o det blir små veck i sidan när de böjer sej lite. Stadiumtjejerna är inte mulliga eller nånting, men de ser i alla fall verkliga ut. Jag vet att det finns tjejer som ser ut som H&M-tjejerna, men det är kanske typ 10% av den kvinnliga delen av befolkningen. Så visst, klart de ska få synas, men att det alltid alltid alltid ska va såna som är idealet... det gör mej arg o upprörd. Att man så lätt får för sej att det är så man bör se ut, o att det är det enda som kan tänkas va snyggt... Hu.



Men... egentligen är jag glad. För det är sol o varmt o ljust o grönt. När allt va grått o kallt o hemskt tidigare i våras så hyste jag stora förhoppningar för maj. Det verkar som att de för en gångs skull typ blir infriade. Allt känns så mycket lättare nu. O jag påminns igen o igen om varför jag trivs så bra i min betongförort. För bara 20 min från mitt hus ligger sjön, o ängen, o gräset, o träden o buskarna o fåglarna o bryggan o båtarna o... allt det där. Så otroligt vackert o så fullt av färg. O nere på gården växer det grönsaker, o går allt som jag vill så kommer jag få låna en plätt att odla på i sommar. Kan det bli bättre? (Ja förstås...) :)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oavsett vad jag tycker om att bo I Alby, så tror jag dig till 100% när du säger att du trivs ^^
Förhoppningsvis så blir det bättre under en, i alla fall, liten del av återstoden av sommaren...
för jo... det är sommar just nu :)

Anonym sa...

Och sen håller jag inte med dig om Stadiumreklamen. Jag tycker den är lika hemsk. Jag tycker till skillnad från dig att det är där de står i omöjliga ställningar för att få sig ett veck. Om det är det lilla steg de tar för att ändra idealen så är Stadium inget för mig.

Yavie sa...

Nämen... alltså den är ju säkert också manipulerad, de har kritvita tänder osv, men kolla bara hur byxorna sitter på tjejen på bilden. Det buktar liksom ut lite över resåren, precis som det skulle göra på en riktig människa. Det skulle det aldrig göra på en H&M-tjej. Sen tror jag inte att Stadium försöker ändra några ideal (tyvärr), det skulle det behövas mycket mer för. Men bara att de ser lite mer mänskliga ut än många andra bikinireklamar man ser nu gör mej lite glad. :)