fredag 30 maj 2008

Kattrumpor o ormsaltare

Jag tycker det är en rätt fin idé det där med att kvarter har olika namn. Det sticker liksom av mot det vanliga sättet att tänka i endimensionella linjära gator. Kvarter är små tvådimensionella block som förenar fyra gator, det fokuserar på hus o innergårdar o trädgårdar istället för asfalt o vägskyltar o övergångsställen.
Jag jobbar i kvarteret Höken. Vet inte om kvarteret jag bor i har nåt namn... Jag bor ju i ett miljonprogramsområde, kan tänka mej att kvarteren där har neutrala namn som typ LL22 o AA57. Men jag vet inte, kanske jag bor i kvarteret Bongotrumman utan att jag vet det.

Nära Södra Station finns det ett kvarter som heter Dykärret. Dyk-ärret? Dy-kärret? Jag gissar att det är det senare, men vem vill bo i ett dy-kärr? I närheten av Zinken finns ett kvarter som heter Kattrumpan. Det finns även en plats norr om stan som heter Kattrumpsbacken. Jag undrar varför det är så populärt just med kattens rumpa. Jag har aldrig sett nåt kvarteret Hundrumpan eller nån sjö som heter Hästrumpan.

Om man går Götgatsbacken mot Slussen så går man förbi kvarteret Ormsaltaren. Det är lätt att få fantasifulla associationer till nån som går o saltar på ormar i skogen (bekämpningsmetod?), eller en torkad, urholkad orm som får funka som saltströare. Tydligen är ormsaltare, liksom krabbsaltare, ett gammalt skällsord för illmarig, listig person. Men jag undrar ändå vad det är som kopplar samman listig med att salta orm eller krabba. Nån som vet? Handlar det om att salta ner ormkött o servera som nåt annat?

När man har varit i Tanto o går upp mot tunnelbanan vid Hornstull, så går man förbi en liten märklig plats som jag inte kan namnet på. Det är som ett litet grustorg, med små lövträd i flera parallella rader. Det känns mer som nåt man kan hitta i Östeuropa än nåt man vanligtvis ser i Stockholm. Jag undrar hur de tänkte när de gjorde den. Kan de ha tänkt att man ska ha marknad där? Jag kan se hur man ställer upp en massa små marknadsstånd i fina rader mellan träden, den bilden passar ännu mer in i öststats-associationen. Eller ska man parkera cyklar där? För det är inte direkt ett ställe man softar på, det är skuggigt o stora öppna Tanto ligger ju precis bredvid. Kanske det är tänkt att man ska spela boule där? Men det ligger ju nära vägen, det är inte så smidigt om man råkar boula ut i trafiken. Nä jag undrar hur de tänkte egentligen...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Miljonprogrammet utgörs inte av någon kvartersbebyggelse utan av punkthus. Möjligen att kvarteret Linjalen av gammal hävd fortfarande heter det då kvarteret tidigare utgjordes av halva Rosenlundsparken. Ett stycke därifrån låg Skatteförvaltningen (Överståthållarämbetets skattesektion) inrymd i det som idag är studentskrapan. I kvarteret Gamen satt giriga skattmasar och blickar ned på alla stockholmare.

Jag trodde tills precis nu att jag bodde i kvarteret Borren, men jag bor i kvarteret Borren. Svenska språket bygger på intonationen. Rakt över gatan ligger kv muttern och skruven.

Frun sa...

Kom att tänka på dig när jag läste Bellmans Epistel 80 som heter "Angående Ulla Winblads lustresa til första torpet, utom kattrumps tullen" ;) Apropå kattrumpor alltså.

Yavie sa...

Hehe, gamarna i Skatteskrapan. Tänk som det kan bli.

Tack tack Maria, känns bra o bli förknippad med kattrumpor. :) Undrar var kattrumpstullen låg...? Kan det va Hornstull kanske?